Аудиото е в своя ренесанс. Защото хората са изкушени от граничещите с приказките истории, които им се предлагат в модерния , и вече виртуален свят, в който живеем. Защото днешните забавления са на път да пресъздават реалния свят с цялото богатство от звуци. И защото навлизаме в нова мултимедийна ера. Все по-голямото използване на 3D аудиото позволява слушателите да се потопят във виртуалната реалност като я превръщат в реалност, по-реална и от това, което ни заобикаля.
Бинарният звук е по-автентичен за ушите ни, отколкото стереозвука. Чрез вмъкване на 3D аудио, новата пространствена информация се въвежда във виртуалното преживяване, което дава възможност на публиката да усеща нещата, които се случват зад тях, или другаде в тяхната виртуална среда, напълно независимо от очите .[1]
В областта на радиото едни от първите са изследователите от технологичния отдел BBC R&D, които развиват акустична система, която създава представа у радиослушателя, че той наистина присъства на събития на живо, благодарение на технологията 3D. BBC започна да експериментира със т.нар. съраунд звук за приложение в радиопрограмите още през 2010 година. Бинауралните техники могат да се използват за създаване на по-богато усещане за пространство в звука на програмата, което дава по-вълнуващо и потапящо слушане.[2] Подпомагат се все повече екипи на ВВС да прилагат бинауралния звук в работата си и да увеличават способността си да произвеждат специалните спектрални оцветявания, които носи със себе си този съруанд звук по отношение на преживяването по време на слушане. Причината е, че в последните години се увеличава броят на хората, които слушат със слушалки използвайки мобилните си телефони и таблети за тази дейност. Въпреки че и творческата индустрия от известно време разработва и проучва съраунд звука, техниката в основата на бинарното аудио се оказва ретробъдеще. Проследявайки развитието й назад във времето стигаме до френския инженер от 19-ти век Клемент Адер. През 1881 г. той изобретява театрофон, телефонна система за предаване с цел да излъчва представления от Парижката опера. Адер прави първата демонстрация по време на Първата международна изложба, посветена на електричесството, като свързва две зали на изложбеното простраство посредством изобретението си с Парижката опера и Комеди Франсез. Журналистите от френската и международната преса по онова време са единодушни във високата си оценка за тези прослушвания. Успехът се провтаря и през 1889 г. по време на Световното изложение в Париж. [3]
Всъщност, това изобретение доставя аудио на повече от две телефонни линии и по онова време завладява не само Франция и Европа, но се прехвърля зад океана и през 1940 година компанията „Дисни” пожектира филма си „ Фантазия” като използва 6 аудиописти за звука.
Първата радиоистория, записана в бинарен формат е пиесата „Отмъщението”, излъчена по ВВС Радио 4 и базирана само на звукови ефекти, което е безспорното доказателство, че чрез звуците може да се пресъздаде по завладяващ начин една история. И това не само отделни примери, а стъпки от поетапното развитие на звуковото изобрение, което намира приложение в музикалната и геймърската индустрии също.[4]
В своя изследване, базирано на поредица от тестове, “The Effect of 3D Audio and Other Audio Techniques on Virtual Reality Experience” Willem – Paul Brikman и Rene Vanegmond от холандския университет Делфт установяват, че слушателите различават моно, стерео, Dolby surround и 3D звук, както и че хората оценяват разликите във звука за присъствието и пространственото им възприятие.[5] Възприемането на пространствения звук в реалния свят е сложно явление. Целият този процес съчетава взаимодействието между акустичните звукови вълни и простраството, в което се намираме, взаимодействието с главата ни, която е своеобразна радио кутия, реакцията на средното ухо и аудионерва и накрая познанието и интерпретацията на нашия мозък на цялата тази звукова картина или сцена.
През настоящата 2019 година се очаква 3D аудиото да превземе пазара на мобилни устройства давайки възможност на потребителите да преживяват поднесеното им съдържание по един по-реалистичен начин. Dirac 3D визуализацията предлага буквално потапящо звуково изживяване и технологията е готова за пълно интегриране от производители на слушалки, на игри, смартфони и чипове.
Днес това е най-новият формат на аудиото, но експериментите не спират. Правят се записи и в 8 D, звук, който надгражда 3 D, предлайки на слушателите всички възможни звукови нива в различните музикални жанрове. Това за момента е най-добрата технология, позволяваща звукът да дойде от 8 посоки. Наричат го още звукът на днешните тинейджъри и на тези, които обичат да танцуват. Пример за това е песента „Believer” на Imagine Dragons, която в за три месеца има 24 милиона прослушвания в You Tube.
Затова и все повече изпълнители създават музикалната продукция в този формат. Проблемът е, че ако се слуша на високо ниво, може да навреди на тъпанчетата. Технологията, върху която се основава 8 D е Ambisonic Audio, чрез която посоката и нивото на звука се променят непрекъснато. Същата е създадена да обогати опита на слушателите, които ползва виртуалната реалност. Със специален софтуер една обикновена песен може да се преобразува в много измерения. Всичко това се прави в името на комфорта на слушателя, но този комфорт може да бъде изпитан само с висококачествени слушалки.
Все още повечето социални платформи често работят с алгоритми, които пренебрегват аудиосъдържанието, дори когато аудиото е споделено като връзка в наш уебсайт. Затова WNYC откри своя генератор на аудиограми, социално приложение, предназначено да предоставя на подкастери, радио специалисти, продуценти много лесен начин да споделят работата си чрез социални платформи, включително Facebook и Twitter. Поставянето на слушалките и потапянето в атмосферата на поредния подкаст епизод е друга аудиотеритория. Подкаст програмите не могат да убият AM и FM радиоразпръскване. Те просто предлагат това, което искаме и когато го искаме. Те се превръщат в нашето персонализирано радио с всяка тема, предаване или водещ, които искаме да включим в нашата собствена радио програма. В настоящия момент, в процеса на визуализация в дигиталната ера все по-често продуцентите са фокусирали вниманието си върху екрана на различните устройства, чрез които ние приемаме радиосъдържание днес. По този начин чрез различни трансмедийни техники се изгражда връзка с аудиторията и се дава възможност на радиостанциите да информират радиослушатели по начин, невъзможен преди.
[1] Wassemann, Eva. Venture Beat, Why 3D audio is the next big step for virtual reality, available from: https://venturebeat.com/2017/07/21/3d-audio-is-the-next-big-step-for-virtual-reality/Ева Весеман е директор на креативната стратегия за Antenna International , доставчик на технологии, съдържание и управлявани услуги за световните артистични, исторически и културни институции. Тя е и активен член на консорциума BINCI.
[2] Binaural Spound, BBC Research&Development, available from: https://www.bbc.co.uk/rd/projects/binaural-broadcasting
[3] Théâtrophone, Collection historique, Orange, available from: https://collectionhistorique.orange.com/nos_objets/theatrophone/
[4] Manhattan Perry, The History (and Future) of 3D Radio., available from https://hookeaudio.com/blog/binaural-3d-audio/history-and-future-3d-audio/
[5] Willem – Paul Brikman и Rene Vanegmond, The Effect of 3D Audio and Other Audio Techniques on Virtual Reality Experience, Conference paper, PDF, available from: https://www.researchgate.net/publication/291516579_The_Effect_Of_3D_Audio_And_Other_Audio_Techniques_On_Virtual_Reality_Experience